Tapaa Riku Salomaa: Musiikkiviennin ja tuotannon huippuasiantuntija

Riku Salomaa on merkittävä vaikuttaja suomalaisessa musiikkibisneksessä ja musiikkiviennissä. Hän on toimitusjohtaja ja osakas kahdessa alan keskeisessä yhtiössä: musiikkikustantamo Nordic Music Partnersissa sekä tuotantoyhtiö Fried Musicissa.

Helsinkiläinen Fried Music on vuodesta 2002 toiminut musiikin tuotantotalo, joka edustaa Suomen eturivin tuottajia ja miksaajia. Yhtiö on tuottanut palkittua musiikkia sekä kotimaisille että kansainvälisille artisteille (mm. Jenni Vartiainen, JVG, Anna Puu, Glockenbach) sekä elokuviin, mainoksiin ja peleihin (mm. Alan Wake II, Tom of Finland).

Nordic Music Partners on musiikin kustannusyhtiö, joka keskittyy toiminnassaan kotimaan ohella kansainvälisiin markkinoihin. Yhtiön perustajiin kuuluvat Suomen kansainvälisesti menestynein musiikintekijä Teemu Brunila ja kotimaisen musiikkihistorian merkittävimpiin tuottajiin lukeutuva Jukka Immonen. Yhtiö kustantamia tekijöitä ovat mm. Jurek Reunamäki, Joona “Skywalk” Pietikäinen, Sara Forsberg, Keira Lundström ja Jussi “Costee” Tiainen. Yhtiön tekijöiden viimeisimpiä hittejä ovat mm. “GGUM” (Yeonjun), “Anthem” (Glockenbach) ja “Rebel Hearts” (IVE).

Musiikkioikeudet ja niiden älykäs hallinta ovat avain menestyksekkääseen kansainväliseen musiikkibisnekseen”, Salomaa kiteyttää. Hänen asiantuntemuksensa näkyy myös merkittävissä luottamustehtävissä: hän toimii Teosto ry:n ja Suomen Musiikkikustantajat ry:n hallituksissa. 

Ennen nykyisiä tehtäviään Salomaa johti Music Finlandin kansainvälistymistoimintoja. Media Mindsin valmennuksissa hän jakaa asiantuntemustaan musiikkialan ansaintalogiikasta, trendeistä ja kansainvälistymisestä. ”Rikun asiantuntemus on korvaamaton osa valmennustamme. Fried Musicin portfolio ulottuu hiteistä elokuvamusiikkiin, tv-sarjoihin, mainoksiin ja peliteollisuuteen – kuten Remedyn Alan Wake -peliin. Koko luovalla alalla on paljon opittavaa musiikkibisneksestä: miten ala onnistui kääntämään digitaalisen murroksen kasvun moottoriksi ja miten oikeuksia hallinnoidaan älykkäästi globaalissa toimintaympäristössä”, kertoo Media Mindsin perustaja Hanna Vuorinen.